Astetta alemmas

Kansalaiskampanja kannusti suomalaisia vaikuttaviin energiansäästötoimiin, jotta energiaa riittää meille kaikille.

Asiakas

Syksyllä 2022 käynnistimme Motivan, Energiaviraston, työ- ja elinkeinoministeriön, ympäristöministeriön, valtioneuvoston kanslian ja Sitran kanssa laajan energiansäästökampanjan. Sen tarkoituksena oli neuvoa kansalaisia vaikuttaviin energiansäästötoimiin ja kulutuspiikkien tasaamiseen nyt sekä tulevaisuudessa.

Kohderyhmänä kampanjassa olivat kaikki suomalaiset ja Suomessa asuvat.

Haaste

Ilmastonmuutoksen ohella kampanjan taustalla vaikutti erityisesti Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, jonka seuraukset energiamarkkinoilla näkyivät vahvasti suomalaisten arjessa ja kukkarossa. Lyhyellä ja pitkällä aikavälillä vaikuttavat energiansäästötoimet vaativat sekä muutoksia kaikkien suomalaisten käyttäytymiseen että tietoisuuden lisäämistä aiheesta. Miten saada mahdollisimman moni innostumaan energiankulutuksen vähentämisestä? Mikä koskettaisi minua aidosti sydämestä, jotta ryhdyn toimeen? Miten välittää niin konkreettisesti ja motivoivasti tietoa, että ihmiset ovat vastaanottavaisia ja ennen kaikkea omaksuvat toivottuja uusia tapoja?

Oman haasteensa toi myös se, että vakava tarina rakentui lähes päivittäin mediassa myös muiden toimesta – kampanjan piti siis keskittää voimavaransa ratkaisukeskeisyyteen.

Ratkaisu

Loimme yhtenäisen viestinnän ja markkinoinnin konseptin, joka kiteytyy ”Astetta alemmas” -viestiin ja -tunnukseen. Pääviestiksi muodostui ”Astetta alemmas. Jotta energiaa riittää meille kaikille”. Kampanjan ytimessä oli koskettava ja merkitystä luova konseptitarina sekä visuaalisen ilmeen tärkeimmät elementit.

Kampanjan tärkein tehtävä oli saada ihmiset uskomaan omien tekojensa merkitykseen ja tarjota helppoja keinoja oman panoksen antamiseen. Tärkeään osaan nousivat helposti toteutettavat, rationaaliset ja arkiset teot, kuten astetta viileämpi huonelämpötila, astetta lyhyempi suihku sekä astetta parempi ajoitus. Aihe on vakava, mutta emme halunneet pelotella suomalaisia lisää vaan rohkaista pienellä pilkkeellä silmäkulmassa.

Vaikuttavuuden maksimoimiseksi halusimme lisäksi rakentaa kollektiivista yhteishenkeä. Kutsuimme organisaatiot, yhteisöt ja yritykset mukaan yhteisiin talkoisiin miettimään mitä nämä voisivat tehdä omassa arjessaan. Yhtenäisyyden säilyttämiseksi loimme vapaasti käytettävissä olevan materiaalipaketin.

Tulokset

Talkoohenki levisi nopeasti suomalaisten kesken: Bilendin kanssa tehdyn tutkimuksen mukaan miltei jokainen kampanjan nähnyt oli säästänyt energiaa jollain tavalla. Säästäjien suuri määrä näkyi myös kampanjasivun kävijämäärissä ja vilkkaassa some-keskustelussa. Astetta alemmas puhutti myös ulkomailla, kun suomalainen kampanja mainittiin The New York Timesissa.

95 %

kampanjan nähneistä teki jonkun ehdotetun energiansäästöteon

564

mediaosumaa Suomessa ja ulkomailla

2 126 947

maksetun somen kokonaistavoittavuus

53 871

kävijää kampanjasivulla 4.10.–31.12.2022 aikana

345

twiittiä parhaimmillaan päivässä

1699

#AstettaAlemmas-julkaisua Instagramissa 10.10.2022–18.1.2023 välillä

Merkitys

Me suomalaiset olemme sitkeitä ja siedämme hyvin idästä tulevaa kylmää. Yhdessä pystymme selättämään tämänkin vaikeuden. Kansalaiskampanjan toiminnallinen merkitys kääriytyi sen tavoitteen ympärille, joka oli saada 95 prosenttia suomalaisista tai Suomessa asuvista tekemään jokin teko energian säästämiseksi. Yksittäisen ihmisen teoilla on väliä. Vähäinenkin tietoisuus ja pieninkin energiateko auttaa meitä kohti suurempaa yhteiskunnallista merkitystä eli omavaraisempaa energiantuotantoa ja kestävämpää käyttöä. Kampanjan ja sen merkityksellisyyden kokoa ei voi korostaa: jotta energiaa riittää meille kaikille.

Muita töitämme