
Falck
Verkkopalvelu-uudistus keskitti franchising-verkkosivustojen hallinnan Suomessa.
Asiakas
Falck Group on yli 100-vuotias kansainvälisesti toimiva yritys, jonka johtavana ajatuksena on tarjota turvallinen arki ihmisille mm. assistance-, pelastus-, koulutus- ja terveyspalvelujen kautta. Suomessa Falck on tie- ja hinauspalveluiden johtavia palveluntarjoajia, jossa se toimii yli 40 franchise-yrittäjän voimin. Kaimanalla oli ilo luoda yhtenäinen malli kaikille Falck Groupsin franchising-verkkosivustoille.
Haaste
Verkkosivu-uudistuksessa lähdettiin luomaan yhtenäistä mallia kaikille Falck-yrittäjille, jossa tavoitteena on keskitetysti hallinnoida verkkopalvelun kehittämistä ja ylläpitoa. Yrittäjien verkkosivustoille haluttiin tuoda uusi ammattimaisempi ja suunnitelmallisesti johdettu alusta, joka palvelee heidän kaikkia tarpeitaan ja luo entistä paremmat valmiudet pärjätä paikallisella tasolla orgaanisen näkyvyyden avulla.
Orgaaninen hakukonenäkyvyys oli yksi johtavista menestyksen mittareista, erityisesti alalla, jossa paikalliset haut ja lokalisoitu sisältö ovat äärimmäisen tärkeitä. Halusimme yhdessä Falckin kanssa luoda prosessin ja työkalut, joiden avulla heidän markkinointitiiminsä voi soveltaa parhaita käytäntöjä yhdellä kertaa kaikille Falck-yrittäjille.

Ratkaisu
Uudistuksessa loimme WordPressin multisite-rakenteeseen nojaavan sivustopohjan, joka sisältää mittavia räätälöintejä ja automaatioita hakukoneoptimoinnin näkökulmasta mahdollistaen myös brändin visuaalisen identiteetin hyödyntäminen. Kyseessä ei ole enää perinteinen verkkosivusto, vaan enemmänkin sisällön jakelujärjestelmästä.
Sivustot ovat jaettu osioittain eri lähteistä tuotettuihin sisältöihin; osaa hallinnoidaan keskitetysti Falckin toimesta ja pusketaan REST-rajapinnan avulla verkostolle ja osaan tuotetaan automaationa pohjasisältöjä varioiden paikallista vivahdetta. Osa sisällöstä on sivustokohtaista ja paikallisesti lokalisoitua, ja osa tuodaan integraatiolla tietokannasta rajapinnan avulla, kuten Falckin arvostelut.

Tulokset
Verkkopalvelun avulla voi käytännössä siis luoda lähes automatisoidusti paikkakuntakohtaisia laskeutumis- ja kampanjasivuja, sekä hallinnoida kaikilla verkoston sivustoilla näkyvää sisältöä globaalein elementein. Uudistuksen myötä Falckin franchising-verkkosivustot ovat tyypillisesti sijoittuneet kolmen parhaan joukkoon paikallisissa orgaanisissa verkkohauissa.
Kurkkaa muutama esimerkki verkoston sivustoista: