
Nallikari
Kaikki, mitä voit lomalta odottaa – nauti elämästä meren äärellä ympäri vuoden.
Asiakas
Nallikari Seaside Oy on oululainen matkailualan yritys, joka sijaitsee Nallikarin alueella. Nallikari on julkinen virkistysalue Oulun Hietasaaressa vain noin kolmen kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Tunnetun Nallikarista tekee kilometrin pituinen hiekkaranta, jonka ansiosta aluetta kutsutaankin Pohjolan Rivieraksi. Hiekkarannan päässä on kuuluisa Nallikarin majakka, jonka on nähnyt tuhannet ja tuhannet ihmiset ympäri maailman – vähintäänkin Windows 10:n näytönsäästäjänä. Käynti Nallikarissa on ehdoton kohokohta Oulun vierailulla, ja myös paikallisille pyöräily saaristoreittiä pitkin keskustasta Nallikariin on pakollinen kesäaktiviteetti.
Nallikari Seasiden majoituskapasiteettiin kuuluu kotoisia lomamökkejä, upeita saaristolaisvilloja ja camping-alue. Alueelle rakennetaan parhaillaan myös uusia rantahuoneistoja, jotka valmistuvat keväällä 2024. Nallikari Seaside ylläpitää kattavaa palvelutarjontaa alueella yhteistyössä muiden alueen toimijoiden kanssa.
Haaste
Nallikari on jo vuosikymmeniä ollut virkistys- ja matkailualue niin oululaisille kuin kansainvälisille vierailijoille ja alue on tulevaisuudessakin tärkeä kohde Oulun seudulle. Nallikarin, Mustasaaren ja Hietasaaren alueille investoidaan paljon lähivuosina ja Visit Oulu edistää alueen vetovoimaisuutta yhteistyössä kaupungin sekä koko seudun toimijoiden kanssa. Nallikari Seaside investoi merkittävästi myös itse uuden majoitus- ja liiketilakapasiteetin rakentamiseen laajentaen liiketoimintaansa sekä kehittäen samalla liiketoimintamalliaan.
Kehitystyö nosti tarpeen Nallikarin brändin ja verkkosivuston uudistuksille – tavoitteena oli paitsi viestiä kehityksestä, myös vahvistaa Nallikari Lomakylän asemaa alueen kehittäjänä ja avaintoimijana sekä tuottaa yritykselle tietoa ja ymmärrystä myöhempää kehittämistyötä varten.
Nallikarin sivusto oli auttamattomasti vanhentunut ja kaipasi niin teknistä kuin visuaalista päivitystä. Sivuston käyttäminen ja ylläpito alkoi olla haastavaa vanhentuneen teknologian takia.
Projekti käynnistettiin co-design-mallin mukaisesti yhteisillä työpajoilla Oulun Nallikarissa. Pohdimme uutta suuntaa muun muassa tarkastelemalla, onko Nallikari loman pääkohde vai välilaskupaikka pohjoiseen tultaessa, myymmekö lomakylänä majoituskapasiteettia vai tarjoammeko enemmänkin lomakokemuksia, voiko palvelulla ja palveluilla erottua sekä muuttaako uudelleen positiointi ihmisten mielikuvaa Nallikarista.
Yhteistyöskentelyn myötä meille kirkastui, että edessä olisi strateginen valinta siitä, kumpaa Nallikari haluaa olla tulevaisuudessa: täyden palvelun lomakylä, jonka tunnettuutta ja kasvua määritellään erityisesti nykyisten kohderyhmien ja hintaluokan kautta vai uniikki vapaa-ajan tavoitekohde ja lomaratkaisujen uudistaja, joka tavoittelee vetovoimaisuutta myös kansainvälisessä markkinassa.

Ratkaisu
Päätimme yhdessä positioida Nallikarin rohkeasti uudelleen lomakylästä ja majoituskapasiteettia tarjoavasta toimijasta koko alueen kehittäjäksi. Tämä koettiin luonnolliseksi jatkumoksi, sillä Nallikari Seaside on tehnyt jo vuosikymmeniä hyvää työtä alueen vetovoimaisuuden kehittäjänä. Nallikari on tärkeä osa Oulua ja oululaisuutta ja on oleellista, että Nallikarin avaintoimijana on sellainen yhtiö, joka tuntee ja ymmärtää paikallisuutta. Onnistunut Nallikari-brändi voi muodostua vain silloin, kun oululaiset ovat ylpeitä Nallikarista. Syntyi visio Oulun Nallikarista, joka on vuonna 2026 Suomen kiinnostavin alue meren äärellä.
Visiosta johdettiin brändikonsepti Meren äärellä/By the Sea, joka toimii ympärivuotisesti ja hyödyntää koko alueen suurinta vetovoimatekijää eli meren läheisyyttä sekä läsnäoloa. Se ei viesti ainoastaan lomakylästä, vaan tavoitteen mukaisesti koko Nallikarin alueesta. Tällä pyritään taklaamaan myös havaittua tunnettuushaastetta: monet eivät osaa sijoittaa Nallikaria kartalle, vaikka ovat siitä joskus kuulleetkin. Merellisyys tuo tähän kaivattua osviittaa ja herättää positiivisia luontoon ja maisemiin liittyviä mielikuvia. Asiakaslupaukseksi muodostui “Nallikari yllättää sinut joka kerta ja joka hetki. Ympäri vuoden. Lupaamme sen, koska sanomme tämän sinulle meren ääreltä”.

Brändiuudistuksen tueksi luotiin kattava brändikirja, joka käsittää strategian ohella uuden Meren äärellä -konseptin tonaliteetin, visualiteetin kuten typografian, väri- ja kuvamaailman, ikonikirjaston ja graafiset elementit sekä näiden esimerkitykset. Kaimana auttoi Nallikaria myös erilaisten uudistuksiin liittyvien tiedotteiden ja tuotantojen kanssa.

Vuoden 2022 lopussa kokoonnuimme jälleen yhdessä Nallikariin, jossa keskityimme muotoilemaan alueen yritysyhteistyön toimintamallia yhdessä alueen toimijoiden kanssa. Nallikarin alue on keskeinen kohde Oulun seudun matkailustrategiassa ja on tärkeää, että Nallikarin alueen toimijat sitoutuvat yhteispeliin alueen kehittämiseksi. Co-design-työpajojen pohjalta syntyi Pelikirja, joka kokoaa alueen toimijoiden yhteisen tahtotilan yksien kansien väliin ja määrittelee nallikarilaisen tavan johtaa työntekijä- ja asiakaskokemusta.
Nallikari Seasiden uusi sivusto rakennettiin WordPress-julkaisujärjestelmän päälle. Sivustolle kehitetty custom-teema auttaa pitämään verkkopalvelun mahdollisimman kevyenä. Valtaosa kävijöistä saapuu sivustolle mobiililaitteilla, joten painopistettä asetettiin mobiilinäkymän toimivuuteen ja asetteluihin.
Käyttäjien ohella myös sivuston ylläpitäjät ovat tärkeä käyttäjäryhmä, ja tämän vuoksi sisältöjen loogiseen hallintaan ja ylläpitoon kiinnitettiin erityistä huomiota. Sivustolla hyödynnetään WordPressin omaa sisältölohkojen järjestelmää, ja Nallikarille kehitettiinkin useita omia sisältölohkoja tukemaan monipuolisia ja rikkaita sisältöjä. Tiedotteille ja tarjouksille luotiin omat sisältötyypit, jotta niiden hallinnointi olisi suoraviivaisempaa. Ylläpitokoulutuksen ja aktiivisen opastuksen ohella ohjeistusta sekä vinkkejä lisättiin kattavasti myös itse ylläpitoon arjen työn tueksi.
Monipuolinen navigaatio, “megamenu”, tukee Nallikarin monipuolisesti eri kohderyhmiä palvelevaa palveluvalikoimaa, jolloin relevanttien sisältöjen löytäminen on helppoa. Ostopolkuja tuettiin kattavilla nostoilla Nallikarin majoituksista ja aktiviteeteista. Custom-toteutuksena etusivun heroon tuotiin myös varauswidget, joka ohjaa kävijöitä tehokkaasti majoitusten varaamiseen.
Yhtenä painopisteenä verkkopalvelun kehityksessä oli sivuston keveys, jotta sivulatausten ajat saadaan pidettyä minimissään. Toteutuksessa onnistuttiin, sillä nyt verkkopalvelun kävijät eivät joudu odottelemaan turhia liikkuessaan verkkopalvelussa. Koska hostingilla on suuri vaikutus nopeuteen, valittiin Nallikarin verkkopalvelulle hyväksi ja tehokkaaksi todettu hosting-yhteistyökumppani.
Tulokset
Nallikari Seasidelle luotu strategia ja brändi sekä niiden mukaiset uudet verkkosivut ilmentävät onnistuneesti koko Nallikarin alueen uutta tahtotilaa ja tarinaa. Tarkoituksena on, että Nallikarin alueen toimijat tekevät jatkossa aiempaa tiiviimmin yhteistyötä varmistaakseen asiakkaille yhtenäisen ja ikimuistoisen Nallikari-kokemuksen, mikä lisää asiakkaiden lojaaliutta ja suositteluja kohteesta. Myös hinnoittelua on mahdollista rakentaa uudelleen.
Sivuston tekniset haasteet on nyt selätetty: sisältöjen päivittäminen on vaivatonta ja sivusto on myös teknologialtaan ajan hermolla. Uusi navigaatio ja sivuston rakenne auttavat käyttäjiä löytämään entistä paremmin juuri heille sopivan majoitusvaihtoehdon, ja majoituksen varaaminen käy entistä helpommin ja nopeammin kokonaisvaltaisemman Hotellinx-integraation myötä. Myös Nallikarin alueen monipuoliset palvelut tulevat paremmin esille.
Merkitys
Uuden strategian ja brändin myötä Nallikari kehittyy entisestään innostavana ja vetovoimaisena ympärivuotisena matkailijoiden, paikallisten ja kumppaneiden kohtaamispaikkana sekä elämyskeitaana, jolla on aiempaa paremmat mahdollisuudet herättää kiinnostusta myös kansainvälisesti. Nallikarin bränditarina kertoo lukijalle sen viestin, kuinka aito ja uniikki kohde Nallikari on – kenelle tahansa, joka haluaa nauttia elämästä lomalla, päiväretkellä, työmatkalla tai vaikkapa illalla pyörälenkillä ollessaan.
Muita töitämme
Ota yhteyttä
Jätä meille yhteystietosi ja olemme yhteydessä niin pian kuin mahdollista.