Samsung

Elektroniikkavalmistajasta elämäntapabrändiksi – kaupallinen viestintä kehitti mielikuvia ja kasvatti tietoisuutta.

Asiakas

Maailman suurin elektroniikkavalmistaja Samsung Electronics Co. Ltd. on eteläkorealaisen monialayritys Samsung Groupin tytäryhtiö. Samsung Electronics on perustettu vuonna 1969. Sen kattavaan tuote-ekosysteemiin kuuluu älypuhelimia, televisioita, kodinkoneita, audiolaitteita ja puettavia älylaitteita.

Haaste

Pohjoismaiden markkina-alueella toimiva Samsung Electronics Nordic vastaa paikallisesta tuote- ja brändimarkkinoinnista koko kuluttajaelektroniikkavalikoiman osalta. Asiakkaan tavoitteena oli luoda tuoteportfoliolle lisää kiinnostusta ja näkyvyyttä ansaitun median ja viestinnän keinoin. Tuotelanseerauksia tukevien toimenpiteiden rinnalla tavoitteena oli myös vahvistaa brändin asemaa Pohjoismaiden kiinnostavimpana elektroniikkabrändinä ja toimialan puheenjohtajana sekä kasvattaa relevanssia paikallisten yleisöjen keskuudessa. Julkisessa keskustelussa halusimme tuoda myös esiin yritykselle tärkeitä teemoja, kuten uuden teknologian innovointia, jossa Samsung on monella tapaa edelläkävijä.

Ratkaisu

Republic toimi Samsung Electronics Nordicin viestintä- ja markkinointiorganisaation kiinteänä jatkeena. Kumppanuus rakentui always-on-päivittäisviestinnän rinnalla toteutettavista kaupallisista viestintäkonsepteista ja PR-kampanjoista, jotka sisälsivät muun muassa vaikuttajamarkkinointia, sisällöntuotantoa, tapahtumia ja muita tekoja, jotka loivat puheenaiheita markkinaan. 

Yhteistyössä Samsung Electronics Nordicin kanssa jalkautimme kullekin tuotekategorialle ominaista narratiivia viestinnän keinoin. Olipa kyse älypuhelimista tai televisioista, Samsungilla on aina kiinnostavaa sanottavaa. Älypuhelimien kohdalla korostuu teknologinen edelläkävijyys, joka näkyy konkreettisesti taittuvanäyttöisten älypuhelimien esiinmarssissa ja älylaitteet toisiinsa yhdistävässä Galaxy-ekosysteemissä. Televisioissa esiin nousee markkinoiden monipuolisin valikoima, josta löytyy sopiva vaihtoehto jokaiseen tilaan: lifestyle TV -mallit istuvat harkittuun sisustukseen sisällä ja ulkona. 

Koko tuoteportfoliota yhdistää punainen lanka: Samsung on läsnä suomalaisten arjen kaikissa kosketuspisteissä työstä vapaa-aikaan ja keskeinen osa elämäntapaamme.

“Republicin asiantunteva tiimi on auttanut meitä sparraamaan ja rakentamaan uusia, alallemme vähemmän tyypillisiä PR-avauksia, joiden myötä onnistuimme puhuttelemaan meille aiemmin hankalasti tavoitettavia kohderyhmiä. Saimme heiltä omaan PR-tekemiseemme uusia näkökulmia ja ajatuksia.”

Jouni Immonen
Product Marketing Manager

Tulokset

Ensimmäisen yhteistyövuoden aikana Samsung Electronics Nordic saavutti tuotteilleen satoja ansaitun median mainintoja Suomessa. Tarkasteluajanjaksolla Share of Voice Suomessa oli Pohjoismaiden tasolla kärkiluokkaa. Koska kyseessä on laajalti tunnettu toimija markkinassa ja brändin näkyvyys on lähtökohtaisesti korkealla tasolla, keskiöön nousi näkyvyyden laatu ja brändin sekä tuotteiden esiin tuominen oikeassa kontekstissa.

Perinteisesti tärkeän teknologiamedian rinnalla toimme viestintään lifestyle-, talous- ja uutissegmenttiä kiinnostavia näkökulmia – huomiota herättivät muun muassa Kimi ja Minttu Räikkösen kiinnitykset brändilähettiläiksi ja datavetoiset markkina- ja trendikatsaukset. Mediaviestinnällä rakennettua tietoisuutta lunastimme sidosryhmiä aktivoivissa tapahtumissa sekä vaikuttajamarkkinoinnilla, joka liikutti kuluttajia ostopolulla eteenpäin.

Merkitys

Kaupallinen merkitys – Samsung tuo saataville uusimmat kuluttajaelektroniikan innovaatiot helposti lähestyttävien ja korkealaatuisten tuotteiden kautta, jotka toimivat täydellisesti yhteen ja istuvat monenlaiseen tyyliin, arkeen ja elämäntapaan.

Syvempi merkitys – Suomessa on korkea teknologian omaksumisaste ja siitä on tullut kiinteä osa kulttuuriamme sekä tuottavuuden että itseilmaisun osalta. Älyteknologian saatavuus ja saavutettavuus on edellytys koko yhteiskunnan kehittymiselle.

Yhteinen merkitys – Edelläkävijyyden kokemus – olemme ajan hermolla ja toimialan aallonharjalla. Ylpeys Samsungista sekä työntekijänä että kuluttajana – teemme maailman parhaita tuotteita ja käytämme niitä ylpeydellä (Proud to Own).

Muita töitämme