
Siilinjärvi
Siilinjärven uudistettu brändi luotiin valtavan tiimin saumattomana yhteistyönä. Co-design-mallilla toteutettuun projektiin osallistuivat nimittäin myös kunnan asukkaat.
Asiakas
Siilinjärven kunta on noin 22 000 asukkaan elinvoimainen ja kasvava kunta, joka on asukasluvultaan Pohjois-Savon toiseksi suurin.
Kaimana toteutti syksyllä 2022 Siilinjärven kunnan kumppanina kuntabrändin ja visuaalisen ilmeen kokonaisvaltaisen uudistuksen.
Haaste
Siilinjärvi on elinvoimainen kunta huomattavasti tunnetumman Kuopion kainalossa. Kunta on ylpeä itsenäisyydestään ja omaleimaisuudestaan, mutta isompaan naapuriin verrattuna kunnan tunnettuus ja houkuttelevuus eivät olleet toivotulla tasolla.
Brändiuudistuksen tavoitteena oli Siilinjärven kunnan vetovoiman, elinvoiman ja pitovoiman kasvattaminen kunnan strategian mukaisesti. Elinvoimaiselle ja sykkivälle kasvukunnalle haluttiin luoda brändi, jonka Siilinjärven asukkaat kokisivat omakseen. Vahva perusta loisi samalla valmiuksia erottuvaan markkinointiin sekä ansaittuun medianäkyvyyteen.

Ratkaisu
Jotta uudistettu brändi voisi puhutella myös ulkopaikkakuntalaisia, tuli sen luonnollisesti puhutella myös kuntalaisia. Heidän mielipiteensä ja näkemyksensä olivat olennaisia onnistuneelle brändityölle. Co-designin avulla kyettiin yhdistämään satojen kuntalaisten näkemykset varsinaisen projektitiimin käyttöön perustan valamista varten.
Kuntalaisille toteutetun kyselyn sekä Kaimanan ja kunnan edustajien muodostamassa projektitiimissä toteutetun Siilinjärven brändistrategian ja vetovoimatekijöiden määrittelyn pohjalta luotiin eheä ja puhutteleva Siilinjärven brändikonsepti. Ennen lopullista valintaa kuntalaiset saivat vielä äänestää kahdesta vaihtoehdosta, jotta valitulle konseptille saataisiin riittävän vahva tuki.
Näistä lähtökohdista syntyi Siilinjärven brändikonsepti “Sydän sen sanoo”, joka kuvaa siilinjärveläistä elämäniloa, hyvää sykettä ja eteenpäin katsovaa optimismia.
Konseptilla haluttiin välittää kuva Siilinjärvestä lämpimänä, yhteisöllisenä ja modernina paikkakuntana, jolta ei puutu pilkettä silmäkulmasta. Siilinjärvi on sopivan kokoinen kaikille ihmisille ja kaiken kokoisille yrityksille – Siilinjärvellä Savon sydämessä tuntuu hyvältä elää, olla ja yrittää.

Persoonallinen väripaletti viestii kunnan värikkäästä ja sydämellisestä luonteesta ja tarjoaa laajan valikoiman erilaisia väripareja brändin käyttöön. Graafisena elementtinä toimiva aaltomuoto taas on saanut inspiraationsa Siilinjärven harjuista. Tyylitelty ja lennokas s-kirjain kertoo kunnan roolista liikenteen solmukohtana.

Uusi brändikonsepti luonnollisesti myös lanseerattiin näkyvästi digitaalisissa ja kunnan omissa kanavissa. Lanseerauskampanjan “Siilinjärven jättipotti” -idea kumpusi Siilinjärvelle osuneesta kaikkien aikojen suurimmasta lottopotista. Tällä kertaa onnenumeroilla ei kuitenkaan tavoiteltu rahaa vaan ikiomaa tonttia.

Tulokset
732 kuntalaista osallistettu brändin luontiin
Yli 30 kuntalaista esiintymässä brändikuvissa
1 197 henkilöä sitoutettu uuden brändin lanseerauskampanjan 1. vaiheessa (ikioman tontin arvontaan osallistuneiden määrä)
Yli miljoona tavoitettua silmäparia (Metan kanavat, Nostemedia ja Savon Sanomien digietusivu)
4 558 aktivoitua henkilöä (vierailut kampanjaländärillä)
“Kuntalaisille annettiin mahdollisuus osallistua, ja toteutus on raikas. Hyvä draivi ja uppoaa myös kuntalaisille.”
Merkitys
Siilinjärven brändi on kirjaimellisesti yhdessä suunniteltu. Se ei tunnu etäiseltä, päälleliimatulta ja pakotetulta, vaan luontevalta ja omalta. Uusi brändi on rehellinen ja aito. Näin ollen se on myös pitkäikäinen ja ajassa mutkattomasti elävä – aivan kuten Siilinjärven pitääkin!
Muita töitämme
Ota yhteyttä
Jätä meille yhteystietosi ja olemme yhteydessä niin pian kuin mahdollista.